ימות החופשה: בית הספר של החיים

    ציפי בורנשטיין No Comments on ימות החופשה: בית הספר של החיים
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ימי בין הזמנים, כמו ימות החופשה הגדולה, לא תפסו אותנו בהפתעה. לכולנו ברור וידוע מראש מתי חלים זמנים אלה ובכל זאת, כל שנה מחדש חלקנו ניצבים אובדי עצות, מופתעים אפילו, בפני ימות החופשה ואומרים לעצמנו וכל מי שמוכן להקשיב לנו – "אוי, החופש הזה, עונש של ממש. איך אפשר להסתדר בכלל?"

    אז לא, לציפי בורנשטיין, מרפאה בעיסוק ומנהלת תוכנית "לב למשפחה" בבית חם אין אפשרות לקצר את ימות החופשה, אבל היא נתנה לנו כמה טיפים שיסייעו לנו לצלוח את הימים הללו בשלום, בשלווה ואפילו בהנאה.

    #תיאום ציפיות. אין אף הורה שיעלה בדעתו לשלוח את הילדים לבית הספר עם תחילת שנת הלימודים בלי שהתארגן לכך. לכל פתיחת שנת לימודים קודמת התארגנות משפחתית הכוללת רכישת ציוד לימודי, עטיפת ספרים ומחברות וכן הלאה.

    התארגנות לקראת החופש הגדול ובין הזמנים היא מחויבת המציאות לא פחות מאשר כזו הנעשית לקראת שנת הלימודים. אי אפשר לחשוב שימי הפגרה הללו יחלפו איכשהו מאליהם ו"יהיה בסדר".

    כן, יהיה בסדר, בעזרת השם, אבל לשם כך עלינו לעשות סדר. לא נכון להטיל על הילדים את כל ניהול הזמן של תקופת החופשה. התכנון צריך להיעשות במשותף, הורים וילדים, ועדיף בפגישה משפחתית שנקבעה מראש והוקצה לה די זמן.

    שבו כולם סביב שולחן אחד, הגישו תקרובת קלה ושוחחו על ימי בין הזמנים ההולכים וקרבים. ההורים, כמו גם הילדים, ידברו על הציפיות שלהם מימים אלה. לאחר מכן תוכלו לצאת לדרך התכנון המשותף. נשמע מאולץ? אולי, אבל עובדה היא שזה עובד נהדר.

    תכנון החופשה אין משמעו שיש לוח פעילויות רציף לכל שעות היום. בראש ובראשונה התכנון יוצר תבניות זמן בסיסיות ומנסה ליצור סדר גם בתוך החופש. לדוגמה: אפשר לקום עד שעה מסוימת, אי אפשר לצאת מהבית בלי להודיע, יש שעת חזרה הביתה שלא עוברים אותה, לפני השינה חובה להתרחץ, שעת השינה לא תאוחר משעה מסוימת.

    אחרי שתחמנו את תבניות הזמן הבסיסיות (זמן קימה, ארוחות, תפילה, סידור החדר, , זמן שינה) נקבל תמונה על פרקי הזמן שיש להכניס בהם תכנים.

    אין צורך לצאת מידי יום ביומי מהבית לטיול. אפשר לקבוע יציאה רק פעמיים בשבוע, לדוגמה. באחד הימים נזמין בני דודים לפעילות משותפת, ביום אחד נקיים חוג נחמד בבית וביום נוסף – יצירה.
    ככל שהילדים קטנים יותר יש לדאוג למסגרות מסודרות יותר עבורם.

    קבלו רעיונות שונים להפעלת הילדים: פרויקט שיפוץ או סידור בית יכול להיות מהנה אם כולם נרתמים אליו. אפשר לצייד את הילדים בסכום כסף (שלא חייב להיות גדול) ולאתגר אותם ברענון מראה החדר שלהם – סיוד החדר, קניית אביזרי קישוט חמודים, תמונות וכן הלאה. מלבד שימוש יעיל בזמן הפנוי הם גם יתאמנו בצרכנות נבונה, תכנון עבודה ועוד.

    פרויקט קטן יותר של בישול ארוחה מיוחדת (כולל תכנון שלה, נסיעה לרכישת מצרכים, בישול משותף וניקיון המטבח לאחר מעשה) יכול להיות חוויה טובה ומגבשת. אפיה אף היא פעילות אהובה מאד על ילדים.

    אפשר לסדר את אלבומי התמונות המשפחתיות ולהשקיע מעט בעיצוב האלבומים או להכין אילן יוחסין משפחתי, כולל גיוס התמונות ו"ראיון" קצר שהילדים יקיימו עם המבוגרים במשפחה כדי לערוך היכרות עם דמויות שמעולם לא הכירו. מה דעתכם על הוצאה לאור של עיתון משפחתי כולל מדורים לכל המשפחה, או העלאה של הצגה שאת התסריט שלה יכתבו הילדים.

    עם זאת, חשוב לזכור שההורים לא יכולים ולא צריכים למלא את כל הזמן של הילדים. מעבר לעוגני התעסוקה שנוצרו בתכנון מראש לחלקים נכבדים מהיום, ילדים צריכים ללמוד להעסיק את עצמם ולהתמודד גם עם שעמום ותסכול. לפעמים מתוך השעמום יעלו רעיונות למשחקים חדשים או חזרה למשחקים ישנים, לפעמים שעמום יוביל את הילד ליזום מפגש עם חברים או מציאת תחביב או פעילות חדשים.

    שימו לב, כל השנה מושם דגש רב על לימודים והילדים הנחשבים "מוצלחים" הם אלה שמצליחים בלימודיהם. ימי החופש הם הזדמנות לחזק יכולות אחרות – יצירתיות, יכולת להעסיק ילדים קטנים, כישרון קולינרי ועוד. אל תשכחו להחמיא ליכולות השונות כדי להטמיע אותן אצל הילדים.

    בלי גוזמה. רמת הריגושים שנספק לילדים צריכה להיות מתונה והגיונית ומתאימה לגילם, כדי שלא יתקשו לחזור לימות השגרה. אין צורך לספר שעשוע, אטרקציות והנאות כל יום, כל היום. מותר גם לסדר את ארונות הבגדים בחופשה, למשל, או לבקש מהבנים שיקדישו מעט זמן לתיקונים שיש צורך לעשות בבית.



    0 תגובות